منو دسترسی
1398/02/13 در ساعت 13:30:00

دکتر محمدعلی موحد مهمان محفل شعر و ادب شد

پنجاهمین محفل کمیته شعر و ادب به ویژه‌برنامه نشستی با استاد دکتر محمدعلی موحد اختصاص داشت. این برنامه با حضور دکتر اورنگ فرزانه، رییس هیات مدیره کانون یکشنبه 8 اردیبهشت برگزار شد.

دکتر محمدعلی موحد مهمان محفل شعر و ادب شد

پایگاه اطلاع رسانی کانون فنی:

پنجاهمین محفل کمیته شعر و ادب به ویژه‌برنامه نشستی با استاد دکتر محمدعلی موحد اختصاص داشت. در این برنامه که عصر یکشنبه 8 اردیبهشت برگزار شد، علاوه بر تعداد قابل ملاحظه‌ای از اعضای کانون و برخی از اعضای هیات مدیره کانون، دکتر اورنگ فرزانه، رییس هیات مدیره کانون نیز حضور داشت.

سال 1396 از کتاب مثنوی معنوی تصحیح دکتر محمدعلی موحد که در دو جلد نگارش شده، رونمایی شد. محفل شعر و ادب به بررسی این تصحیح اختصاص داشت.

در بخش اول این برنامه حاضران گوش به سخنان دکتر موحد با عنوان "مروری بر تصحیح انتقادی مثنوی معنوی مولانا" سپردند. در این بخش دکتر موحد در سخنانی روند نگارش این تصحیح را توضیح داده سپس به سوالات حاضران پاسخ گفت. این گفت و گوی دوجانبه مفری برای بحث درباره مولانا، عرفان وی، آثار و همچنین ارتباطش با سلف‌های خود، فراهم آورد.

دکتر محمدعلی موحد، عرفان‌پژوه، تاریخ‌نگار و حقوقدان، و عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است.

موحد دارای مدرک دکتری حقوق خصوصی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است. وی پس از فراغت از تحصیل، برای آشنایی بیشتر با مباحث حقوق بین‌الملل به انگلستان رفت و مطالعات خود را زیرنظر پروفسور جنینگز در دانشگاه کمبریج و پروفسور شوارتزنبرگ در لندن ادامه داد.

وی علاوه بر وکالت پایه‌یک دادگستری، از آغاز تاسیس شرکت ملی نفت ایران در کادر حقوقی شرکت نفت وارد شد و در ابتدای تاسیس اوپک، به مدت شش ماه معاونت اجرایی آن سازمان در ژنو بر عهده داشت.

وی در طول زندگی خود همواره مشغول تحقیق، تالیف و ترجمه بوده و آثار شاخصی از خود به یادگار گذاشته‌است. یکی از مهم‌ترین آنها تحقیق در متون عرفانی، به‌ویژه چاپ انتقادی مقالات شمس تبریزی است.

موحد در زمینه مسایل حقوقی نیز صاحب نظر بوده و دو کتاب او یعنی «درس‌هایی از داوری‌های نفتی» و «نفت ما و مسایل حقوقی آن» به عنوان کتاب درسی در دوره کارشناسی ارشد حقوق تجارت به عنوان منبع درسی معرفی شده‌است.

در پژوهش‌های تاریخی نیز دکتر موحد با کتاب چهارگانه "خواب آشفته نفت" اثری مهم و ماندگار را از خود به جا گذاشته‌است.

در بخش کوتاه دوم نیز حاضران به شعرخوانی در محضر استاد پرداختند.

کانون () کمیته شعر و ادب ()
نظر جدید
0%