منو دسترسی
1399/01/28 در ساعت 23:00:00

بحرانی وخیم با اثرات خانمان سوز بر جهان کار ( گزارشی از سازمان بین المللی کار)

در طول هفته های گذشته، فراگیری جهانی بیماری کووید- 19 افزایش یافته و شوک های بی سابقه به اقتصاد و نیروی کار وارد کرده است. این بدترین بحران جهانی پس از جنگ جهانی دوم است.

بحرانی وخیم با اثرات خانمان سوز بر جهان کار ( گزارشی از سازمان بین المللی کار)

 این مقاله به انتخاب کمیته حرفه ای صنعت معدن تجارت کانون برای انتشار در این صفحه ارائه شده است.

 

سازمان بین المللی کار در اولین گزارش رصد خود از بحران اقتصادی و کارگری ایجاد شده توسط همه گیری COVID-19 اعلام کرد بیکاری جهانی، 25 میلیون نفر افزایش خواهد یافت.

 ویرایش دوم این گزارش در تاریخ 7 آوریل 2020 منتشر شد که در آن اطلاعات و تحلیل دقیق تری از اثر کرونا بر فعالیت اقتصادی در بخشهای مختلف ارائه داده است که می تواند برای سیاستگذاران، پژوهشگران و فعالین مدنی بسیار مفید باشد.

 

مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی نهمین گزارش خود پیرامون بحران کرونا را به ترجمه و تدوین این گزارش اختصاص داده است.

 

بحران کووید 19 از طریق ایجاد اختلال اقتصادی گسترده نیروی کار، جهانیِ 3.3 میلیاردی را تحت تاثیر قرار می دهد. کاهش های حاد و غیرقابل پیش بینی در فعالیت اقتصادی باعث کاهش چشمگیر اشتغال، از نظر تعداد مشاغل و مجموع ساعات کار، می شود. فعالیت اقتصادی در کل بخش ها در بسیاری از کشورها شدیدا محدود شده است و منجر به کاهش شدید جریان درآمد برای بسیاری از مشاغل شده است.

 

با افزایش تعطیلی کامل و جزئی اعمال شده که عملیات تجاری و تحرک اکثر کارگران را محدود می کند، کار برای عده زیادی محدود شده است و عده ای دیگر تغییرات بسیار چشمگیر را در روش کاری خود مشاهده کرده اند. مداخلات بسیاری از فعالیت های بخش خدمات مانند خدمات غذایی و اسکان، کسب  و کار خرده فروشی و ... را تحت تأثیر قرار داده اند، در حالی که تولید با اختلال در زنجیره عرضه به عنوان مثال، بخش اتومبیل و کاهش حاد در تقاضا برای کالا روبرو شده است.

 

تاثیرات کووید - 19 بر روی اشتغال، عمیق، فراگیر و بی سابقه است. تغییرات اشتغال به طور معمول با تأخیر از رکود اقتصادی تبعیت می کند. در بحران فعلی، بیکاری مستقیماً تحت تاثیر نتیجه تعطیلی ها و سایر اقدامات و با دامنه بیشتری از حالت پیش بینی شده در لحظه شروع همه گیری قرار گرفته است.

به این دلیل، گزارش دوم رصد برآوردهای جهانی، منطقه و بخشی جدیدی را ارائه می دهد که هدف آن نشان دادن تأثیر این بحران در حال حاضر است.

با این وجود، عدم اطمینان از تحولات بعدی این بحران دلالت بر آن دارد که این برآوردهای به روز شده بهترین نمایش ممکن از اثرات کنونی همه گیری بر روی بازارهای کار بر اساس داده های موجود هستند.

 

 

برای مطالعه متن کامل این گزارش، می توانید PDF آن را از اینجا دانلود کنید.

 

مقاله ()
نظر جدید
0%