منو دسترسی
1397/12/07 در ساعت 12:00:00

بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری قم

اعضای کانون و همراهانشان پنج‌شنبه 11 بهمن 97 از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شماره ٣ قم بازدید کردند.

بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری قم

 

اعضای کانون و همراهانشان پنج‌شنبه 11 بهمن 97 از تصفیه‌خانه فاضلاب شهری شماره ٣ قم بازدید کردند. در این برنامه به همت کمیته صنعت، معدن و تجارت و با دعوت و همکاری شرکت زلال آب ایران ترتیب یافت و در آن 22 نفر شرکت کردند.

بازدید طبق برنامه اعلام شده، از ساعت 6 و 30 دقیقه صبح از مقابل پردیس فنی امیرآباد شمالی آغاز شد.

همراهان پس از صرف صبحانه در رستوران سنتی مجتمع مهتاب واقع در اتوبان تهران - قم، ساعت 10 صبح به محل تصفیه‌خانه، واقع در جنوب‌شرقی قم، در نزدیک رودخانه قمرود رسیده و از سوی مدیران و مهندسان شرکت زلال آب مورد استقبال قرار گرفتند.

بازدید از محل اطاق کنترل مرکز که به صورت اتوماتیک تمام فرآندهای مرکز را کنترل می‌کند، آغاز شد. سپس گروه وارد سایت شده و از بخش‌های مختلف مرکز بازدید کردند. در هر قسمت توضیحات مبسوطی توسط کارشناسان شرکت ارایه شده و سوالات بازدیدکنندگان پاسخ داده شد.

 

 

تصفیه‌خانه فاضلاب قم با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی تاسیس شده و از سال ١٣٩٥ وارد مرحله بهره‌برداری گرفته است.

این تصفیه‌خانه دارای ظرفیت تصفیه فاضلاب برای 350 هزار نفر نفر به روش لجن برگشتی متعارف و همچنین تصفیه لجن برای جمعیت 500 هزار نفر است. همچنین با استفاده از بیوگاز تولیدی در تصفیه‌خانه، قادر به تامین 70 درصد از برق مصرفی خود با استفاده از سه واحد ژنراتور گازی از نوعCHP ، با توان کلی 1 و 2 دهم مگاوات است. با این انرژی علاوه بر تامین برق، حرارت مورد نیاز این مرکز هم تامین می‌شود.

در حال حاضر با توجه به پایین بودن درصد گاز متان در بیوگاز تولیدی این مرکز، از این نیروگاه تا برطرف شدن این مشکل استفاده نمی‌شود. تمام تجهیزات مکانیکی، الکتریکی، الکترونیکی، ابزار دقیق و ..... این مرکز از برندهای معتبر آلمانی و اتریشی و با استفاده از تسهیلات بانک توسعه اسلامی تهیه شده است.

 

 

در بخش پایانی برنامه از آزمایشگاه مرکز که مسئولیت کنترل کیفیت آب خروجی تصفیه‌خانه را برعهده دارد، بازدید شد. آب خروجی این مرکز برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود و قرار است در آینده برای مصرف در واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شکوهیه قم نیز استفاده شود.

بازدید در ساعت 13 خاتمه یافت و پس از پذیرایی در سالن کنفرانس مرکز، گروه با تشکر از مهمان‌نوازی مدیران شرکت زلال‌آْب، تصفیه‌خانه را ترک کرده و برای ادامه برنامه راهی قم شدند.

مدیرعامل شرکت زلال‌آب، مهندس امیرمنصور عطایی، فارغ‌التحصیل سال 56 رشته مهندسی متالورژی دانشکده فنی است. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ایران در بخش صنعت آب و فاضلاب بوده و بسیاری از پروژه‌های کشور را طراحی و اجرا کرده است .

گروه ناهار را در فضای نوستالژیک خانه رستوران سنتی یزدان‌پناه قم صرف کردند.

در ادامه برنامه، گروه عازم مرقد مطهر حضرت معصومه (ع) و همچنین بازار سنتی قم شده و پس از زیارت و سیاحت، برنامه ساعت 5 و 30 دقیقه بعد از ظهر خاتمه یافت.

گروه در بازگشت از قم به تهران، توقف کوتاهی نیز در مجتمع مهر و ماه برای جهت خرید سوغات و صرف عصرانه داشتند. این برنامه با عزیمت گروه به پردیس امیرآباد در ساعت 20 خاتمه یافت.

 

 

کمیته صنعت معدن تجارت ()
نظر جدید
0%