منو دسترسی
1397/12/06 در ساعت 10:00:00

تاریخچه صنعت فولاد در ایران

دانلود فایل PDF تاریخچه صنعت فولاد در ایران

تاریخچه صنعت فولاد در ایران

اقدامات لازم برای ایجاد واحد فولاد سازی در ایران به قبل از سال 1310 بر می گردد. بدین منظور براساس مطالعات انجام گرفته در اطراف کرج زمین وسیعی جهت اجرای پروژه در نظر گرفته شد و با کشور آلمان جهت تامین تجهیزات و ماشین آلات مذاکره و قرارداد منعقد شد که با شروع جنگ جهانی دوم این عملیات ناتمام ماند. حدود سه دهه بعد بخش خصوصی در حومه اهواز چند واحد نورد مقاطع ساختمانی و یک واحد تولید فولاد از طریق ذوب قراضه های آهنی ایجاد کرد و دولت نیز مطالعات برای تاسیس ذوب آهن تحت نام شرکت ملی ذوب آهن ایران با شوروی سابق در سال 1344 قراردادی منعقد کرد.


از سال 1346 در دشت طبس استان اصفهان عملیات اجرایی ذوب آهن اصفهان جهت تولید فولاد از طریق احیا سنگ آهن توسط کک ذغالسنگ آغاز کرد که در نهایت در سال 1350 تولید فولاد به بهره برداری رسید.در سال 1349 شرکت ملی صنایع فولاد ایران جهت تولید فولاد از طریق احیا سنگ آهن توسط گاز طبیعی با دو واحد فولاد خوزستان و فولاد بندرعباس تاسیس گردید.واحد فولاد خوزستان با سه روش احیا مستقیم پروفر، میدرکس، HYL در زنجیره فولاد قرار گرفت و واحد پروفر آن در سال 1356 به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی تکمیلی به علت انقلاب و جنگ با تاخیر و بهره برداری از آن به سال 1370 موکول گردید. در حال حاضر روش احیا مستقیم پروفر منسوخ شده و فولاد خوزستان در ردیف دوم تولیدکننده فولاد به روش احیا مستقیم ، روش های میدرکس و HYL فعال می باشد.


فولاد بندرعباس نیز در سال 1358 با مصوبه شورای انقلاب به مبارکه اصفهان منتقل و تحت نام فولاد مبارکه فعالیت های اجرایی آن ادامه یافت و در حال حاضر با روش احیا مستقیم به نام میدرکس بعنوان واحد نخست تولید فولاد به روش احیا مستقیم فعال می باشد. قابل ذکر است که بعد از انقلاب دو شرکت ذوب آهن ایران و صنایع فولاد ایران درهم ادغام شده و شرکت ملی فولاد ایران تاسیس گردید ، از دیگر واحدهای تولید فولاد به روش احیا مستقیم میدرکس فولاد خراسان
می باشد که در نیشابور استان خراسان رضوی به بهره برداری رسیده است.


از دیگر واحدهای تولید فولاد شامل فولاد هرمزگان در بندرعباس ، فولاد چادرملو و فولاد ارفع در اردکان، فولاد گل گهر در گل گهر سیرجان ، فولاد زرند کرمان و فولادهای هشتگانه در نقاط مختلف کشور از جمله قاین ، سبزوار، سپید دشت چهارمحال ، نیریز فارس ، میانه، بافت کرمان ، شادگان خوزستان و بافق یزد قرار دارند.همچنین دو واحد فولادی جهت تولید فولادهای آلیاژی یکی در اصفهان به ظرفیت سالانه 60 هزار تن و دیگری در یزد بنام شرکت فولاد آلیاژی ایران با ظرفیت سالانه 240 هزارتن در حال حاضر بهره برداری می شوند.

در حال حاضر ظرفیت تولید فولاد خام کشور به سالانه 33 میلیون تن رسیده است و تولید فولاد بالفعل آن در سال 2017 به رقم 21.7 میلیون تن در سال بوده است و به رتبه چهاردهم در سطح جهانی رسیده است و رشد آن نسبت به سال 2016 معادل 21.4 درصد بوده است . پیش بینی شده است که امسال صادرات فولاد خام ایران به حدود 8 میلیون تن بالغ گردد و این در حالی است که در افق 1404 تولید 55 میلیون تن در سال و برآورد صادرات سالیانه فولاد 20 - 15 میلیون تن باشد. در حال حاضر مصرف سرانه فولاد در کشور حدود 260 کیلوگرم می باشد.

 

برای مطالعه متن کامل این تاریخچه، فایل آن را دانلود کنید

دانلود فایل  PDF  تاریخچه صنعت فولاد در ایران

کمیته صنعت معدن تجارت () مقاله ()
نظر جدید
0%