منو دسترسی
1398/06/28 در ساعت 21:40:00

جلسه کمیته صمت کانون با دبیر انجمن صنعت سنگ ایران

کمیته صنعت، معدن و تجارت کانون در جلسه 23 شهریور ماه خود میزبان مهندس احمد شریفی، دبیر انجمن صنعت سنگ ایران، به منظور معرفی این صنعت و بیان مشکلات و چالش‌های آن بود.

جلسه کمیته صمت کانون با دبیر انجمن صنعت سنگ ایران

پایگاه اطلاع رسانی کانون فنی:

کمیته صنعت، معدن و تجارت کانون در جلسه 23 شهریور ماه خود میزبان مهندس احمد شریفی، دبیر انجمن صنعت سنگ ایران، به منظور معرفی این صنعت و بیان مشکلات و چالش‌های آن بود.

مهندس احمد شریفی، دانش‌آموخته رشته مهندسی معدن در سال 55 از دانشگاه اصفهان بوده و پس از پیروزی انقلاب دارای سمت‌های مختلف اجرایی و مدیریتی در وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، نفت و معادن و فلزات بوده است.

وی از سال 81 با همکاری تعدادی از همکاران و همفکران خود انجمن سنگ ایران را تاسیس کرده و فعالیت خود را از این زمان در بخش خصوصی کشور ادامه داد و در حال حاضر دبیری این انجمن است که تحت پوشش اتاق بازرگانی ایران فعالیت می‌کند.

ایران به لحاظ ظرفیت معادن سنگ‌های ساختمانی و کارخانجات فرآوری آن، در مقام چهارم جهانی پس از چین، هندوستان و ترکیه قرار دارد، ولی به خاطر رونق بازار داخلی و عدم توجه به بهبود کیفیت و مدیریت صحیح برای ورود به بازار جهانی، در 15سال گذشته به طور متغیر بین 70 تا 200 میلیون دلار صادرات داشته که در مقایسه با حجم تجارت جهانی این محصول که بالغ بر 23میلیارد دلار در سال است، سهم ناچیزی کمتر از یک در صد از بازار جهانی این محصول، نصیب ایران شده است.

از 1900 واحد معدنی دارای پروانه در کشور، در حال حاضر حدود 40درصد از معادن به دلیل مشکلات اقتصادی و نداشتن بازار در حالت رکود بوده و از ظرفیت تولید سالانه 27میلیون تن معادن کشور، فقط 7 و نیم میلیون تن استخراج می‌شود و یکی از دلایل این کاهش تولید، اخذ تعرفه از صادرکنندگان سنگ خام بوده که موجب تعطیلی معادن و بیکار شدن کارگردان معدن به ویژه در مناطق محروم شده است.

راندمان استخراج و فرآوری این محصول از معادن در حدود 25درصد است و ضایعات و پسماند این صنعت در صورتی که در چرخه بازیافت و استفاده مجدد قرار نگیرد، موجب آسیب به محیط زیست خواهد بود و متاسفانه تا به حال در این مورد اقدام مشخصی انجام نشده و ضایعات این صنعت علاوه بر ضرر اقتصادی موجب آسیب جدی محیط زیست نیز خواهد شد.

به گفته مهندس شریفی، تولیدات معدنی و صنایع وابسته این صنعت، در دوران وزارت مهندس محلوجی (دانش‌آموخته رشته مکانیک دانشکده فنی) وارد مرحله خوبی از پیشرفت و نوآوری شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که با رونق مجدد امر ساخت و ساز مسکن در کشور و همچنین تجدیدنظر در مقررات صادرات و کاهش اخذ تعرفه از صادرکنندگان سنگ خام، شاهد رونق بیشتر این صنعت در کشور باشیم.

 

کانون ()
نظر جدید
0%