منو دسترسی
1398/06/31 در ساعت 15:00:00

معرفی صنعت سنگ ایران در جلسه کمیته صمت کانون با دبیر انجمن صنعت سنگ ایران

به دعوت كميته صنعت ، معدن و تجارت كانون ، آقاي مهندس احمد شريفي ، دبير انجمن صنعت سنگ ايران ، در جلسه مورخ ٢٣ شهريور ماه ١٣٩٨ كميته صمت در دفتر طالقاني حضور يافتند تا به معرفي اين صنعت و بيان مشكلات و چالش هاي آن بپردازند.

معرفی صنعت سنگ ایران در جلسه کمیته صمت کانون با دبیر انجمن صنعت سنگ ایران

به دعوت كميته صنعت ، معدن و تجارت كانون ، آقاي مهندس احمد شريفي ، دبير انجمن صنعت سنگ ايران ، در جلسه مورخ ٢٣ شهريور ماه ١٣٩٨ كميته صمت در دفتر طالقاني حضور يافتند تا به معرفي اين صنعت و بيان مشكلات و چالش هاي آن بپردازند.

 

ايشان دانش آموخته رشته مهندسي معدن در سال ١٣٥٥ از دانشگاه أصفهان بوده  و پس از پيروزي انقلاب داراي سمت هاي مختلف إجرائي و مديريتي در وزارت خانه هاي آموزش و پرورش ، نفت و معادن و فلزات بوده اند.

به گفته ايشان ، توليدات معدني و صنايع وابسته اين صنعت ، در دوران وزارت آقاي مهندس محلوجي ( دانش آموخته رشته مكانيك دانشكده فني ) وارد مرحله درخشاني از پيشرفت و نوآوري شده است.

 

مهندس شريفي از سال ١٣٨١ با همكاري تعدادي از همكاران و همفكران خود اقدام به تأسيس انجمن سنگ ايران نموده و فعاليت خود را از اين زمان در بخش خصوصي كشور ادامه دادند و در حال حاضر عهده دار سمت دبيري اين انجمن كه تحت پوشش اتاق بازرگاني ايران فعاليت ميكند ، ميباشند.

 

 

 

ايران به لحاظ ظرفيت معادن سنگ هاي ساختماني و كارخانجات فراوري آن ، در مقام چهارم جهاني پس از چين ، هندوستان و تركيه قرار دارد ، ولي به لحاظ رونق بازار داخلي و عدم توجه به بهبود كيفيت و مديريت صحيح  براي ورود به بازار جهاني ، در ١٥ سال گذشته به طور متغير بين ٧٠ تا ٢٠٠ ميليون دلار صادرات داشته كه در مقايسه با حجم تجارت جهاني اين محصول كه بالغ بر ٢٣ ميليارد دلار در سال ميباشد  ، سهم ناچيزي كمتر از يك در صد از بازارجهاني اين محصول ، نصيب ايران شده است.

 

از ١٩٠٠ وحد معدني داراي پروانه در كشور ، در حال حاضر حدود ٤٠ درصد از معادن به دليل مشكلات اقتصادي و نداشتن بازار در حالت ركود بوده و از ظرفيت توليد ساليانه ٢٧ ميليون تن معادن كشور ، فقط ٧/٥ ميليون تن استخراج ميشود و يكي از دلائل اين كاهش توليد أخذ تعرفه از صادركنندگان سنگ خام ميباشد كه موجب تعطيلي معادن و بيكار شدن كارگردان معدن به ويژه در مناطق محروم گرديده است. حدود ١٠٪‏ از سنگ خام استخراج شده از معادن كشور ، به خارج صادر ميشود كه با توجه به افزايش تعرفه صادرات ، در حال حاضر با مشكل مواجه شده است.

 

راندمان  استخراج و فراوري اين محصول از معادن در حدود ٢٥ درصد ميباشد و ضايعات و پسماند اين صنعت در صورتي كه در چرخه بازيافت و استفاده مجدد قرار نگيرد موجب آسيب به محيط زيست خواهد بود و متاسفانه در اين مورد اقدام مشخصي تا به حال انجام نشده و ضايعات اين صنعت علاوه بر ضرر اقتصادي موجب اسيب جدي محيط زيست نيز خواهد شد. 

 

يكي از مصارف پسماند معدن استخراج سنگ ، توليد كاغذ سنگي ميباشد. كاغذ سنگي تركيبي از ٨٠٪‏ كربنات كلسيم و ٢٠٪‏ مواد پليمري است كه اگر چه جايگزين كاملي براي كاغذ      نيست ، اما در موارد متعددي مانندحوزه چاپ ، تبليغات ، بسته بندي و ..... رقيب أصلي و با كيفيت تري براي كاغذ و حتي پلاستيك است.

 

در سال ٢٠١٦ متوسط مصرف كاغذ جهان به حدود ٦٥ كيلو گرم رسيد . هم اكنون مصرف رسانه كاغذ در ايران ٢٥ كيلو گرم براي هر نفر است. اگر چه اين مقدار كمتر از نصف سرانه  كاغذ و مقوا در جهان است ، اما رشد فزاينده آن در مقايسه با ١٠ سال پيش از آن ، كه نزديك به ١٢ تا ١٣ كيلو گرم بود ، جهش قابل ملاحظه رشد مصرف اين كالا را در ايران نشان ميدهد. بيش از ٦٥٪‏ از ميزان مصرف كاغذ كشور وارداتي است و نياز كشور به واردات با توجه به محدوديت هاي ارزي و همچنين محدوديت منابع جنگلي كشور براي توليد كاغذ ، اهميت پرداختن به توليد كاغذ سنگي براي تأمين بخشي از نياز هاي كشور را بيشتر نشان ميدهد.

 

در خاتمه ايشان إبراز اميدواري نمودند كه با رونق مجدد امر ساخت و ساز مسكّن در كشور و همچنين تجديد نظر در مقررات صادرات و  كاهش أخذ تعرفه از صادركنندگان سنك خام ، شاهد رونق بيشتر اين صنعت در كشور باشيم.

کمیته صنعت معدن تجارت ()
نظر جدید
0%