منو دسترسی
1398/07/07 در ساعت 11:00:00

آشنائي با صنعت بازيافت و نقش آن در حفظ محیط زیست

امروزه توجه به حفظ محیط زیست و محدودیتهای مواد اولیه و منابع طبیعی در زمره وظایف اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ساکنین کره زمین محسوب می شود.

آشنائي با صنعت بازيافت و نقش آن در حفظ محیط زیست

امروزه توجه به حفظ محیط زیست و محدودیتهای مواد اولیه و منابع طبیعی در زمره وظایف اجتماعی، فرهنگی و اخلاقی ساکنین کره زمین محسوب می شود. استفاده بی رویه از معادن و منابع طبیعی علاوه بر از بین بردن سرمایه های موجود، چرخه زیستی و طبیعی را به هم زده و با ایجاد آلودگیهای مختلف خاک، آب و هوا منجر به نابودی حیات خواهد شد . يكي از اقدامات اساسي در اين زمينه تفكيك مواد زائد قابل بازيافت از زباله هاي خانگي در مبداء و بازيابي آنها بصورت اصولي و بهداشتي است.


بازیافت، هر گونه استفاده مجدد و جدید از مواد زائد است که می تواند بدون انجام عملیات خاص و تنها با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد مثل استفاده مجدد از بطریهای نوشابه پس از شستشو و ضدعفوني و یا اینکه مواد جمع آوری شده طی عملیات خاصی تبديل به اقلام جديدي شوند .

در واقع بازيافت را مي توان به فرايند جمع آوري ، اصلاح و به جريان در آوردن مجدد توليدات مصرف شده به گونه اي كه بتوان از آن مواد، استفادة مجدد نمود ، اطلاق كرد. اين تعريف نشان مي دهد كه بخشي از زباله ها را مي  توان ماده زائد تلقي نكرد. در طول سده هاي گذشته ، صرفنظر از كيفيت و كميت مواد مصرفي ، آنچه موجب شد كه زباله به يك موضوع بحراني و حاد تبديل نشود ، استفادة مجدد از آن بود. استفاده از پسماندهاي غذايي در توليد كود ، جداسازي كاغذ ، پلاستيك،  شيشه، فلزات، ... و استفادة مجدد از اين مواد در ساخت مواد جديد ، نمونه هايي از بازيافت مواد مي باشد. اين مواد بخش عظيمي از تركيبات زباله را در بر مي گيرند.

 

 

متن کامل مقاله بازیافت را از اینجا دانلود کرده و مطالعه کنید.

 

کمیته صنعت معدن تجارت () مقاله ()
نظر جدید
0%