منو دسترسی
1398/08/27 در ساعت 14:30:00

بازديد اعضاي كانون از مجتمع كشت و صنعت و باغ زيتون نمونه فدک قم

تعدادی از اعضای كانون و همراهانشان در تاريخ ١٥ آبان ١٣٩٨ از مجتمع كشت و صنعت و باغ زيتون نمونه فدک قم بازدید کردند.

بازديد اعضاي كانون از مجتمع كشت و صنعت و باغ زيتون نمونه فدک قم

تعدادي از اعضاي كانون و همراه هانشان در تاريخ ١٥ آبان ١٣٩٨ از مجتمع كشت و صنعت و باغ زيتون نمونه فدك قم بازديد نمودند.

اين برنامه بخشي از برنامه دو روزه كميته بازديد كانون از روستاي مرق كاشان بود كه با پيشنهاد كميته صمت كانون در برنامه اين بازديد گنجانيده شده بود . سرپرستي اين برنامه بر عهده خانم مهندس زينب حاج حسيني بود.

 

اين واحد توليدي توسط آقاي سيد احمد بلند نظر در سال ١٣٥٨ تأسيس گرديده.

آقاي بلند نظر فارغ التحصيل رشته اقتصاد مدرسه عالي بازرگاني تهران ( دانشگاه علامه طباطبائي فعلي ) ميباشد و با پيروزي انقلاب ، با توجه به روحيه و علاقمندي به مشاركت در فعاليت هاي سازندگي و اقتصادي كشور ، اين واحد را در كيلومتر ١٥ جاده قديم قم به كاشان احداث نمودند.

در ابتدا ايشان به فعاليت كشاورزي پرداختند و به كشت محصولاتي مانند گندم و ذرت و ...اقدام نمودند. ولي پس از ٢٠ سال در سال ١٣٧٨ تصميم به تبديل اين واحد از توليد محصولات كشاورزي به محصولات  باغي ، با توجه به كمبود منابع آبي در اين منطقه ، گرفتند.

 

در اقدامي عجيب ( از نظر ديگران ) ايشان تصميم به توليد زيتون به عنوان محصول أصلي اين واحد گرفتند و اگر چه اكثر صاحبنظران ، زيتون را محصولي براي مناطق با آب و هواي مديترانه اي ميدانستند ، ولي ايشان با مطالعات زياد و سفر هاي متعدد به كشورهاي مطرح دنيا در بخش توليد زيتون مانند ايتاليا ، يونان ، اسپانيا و آمريكا و استفاده از تجربيات اين كشورها ، راه توليد زيتون را در اين منطقه خشك و كويري پيدا كرده و در حال حاضر اين واحد به يكي از بزرگترين باغ هاي توليد زيتون در كشور با مساحت ١٢٠ هكتار  تبديل شده و در اين زمينه به شهرت جهاني نيز رسيده اند و هر ساله گروه هاي زيادي از داخل و خارج كشور براي بازديد و كسب تجربه و تبادل اطلاعات از اين مجموعه بازديد ميكنند.

 

يكي از اتفاقات تلخ در تاريخچه فعاليت هاي اين واحد ، سرمازدگي كليه درختان اين واحد در سرماي سخت زمستان سال  ١٣٨٥ ميباشد كه به نابودي كل درختان زيتون اين واحد منجر شد ولي آقاي بلند نظر با روحيه بالا و استقامت مثال زدني اين واحد باغي را مجددا احياء نمودند كه نشان از عزم و أراده ايشان و فزندانشان ميباشد.

 

محصولات و توليدات اين مجموعه در حال حاضر شامل انواع زيتون ، قلمه زدن و تكثير نهال براي توزيع در سطح كشور ، توليد كنسرو و روغن زيتون ميباشد كه در واحد صنعتي اين مزرعه انجام ميشود . كليه محصولات اين مجموعه ارگانيك بوده و به هيچ وجه از كود شيميائي و سم در توليد اين محصولات استفاده نمي شود و با استفاده از آبياري قطره اي با حداقل استفاده از منابع آبي محدود منطقه انجام مي شود.

 

 

 

 

کمیته صنعت معدن تجارت () بازدید علمی ()
نظر جدید
0%