منو دسترسی
1398/12/01 در ساعت 20:55:00

مراسم سالگرد کانون برگزار شد

مراسم گرامیداشت سالگرد تاسیس کانون، تجلیل از مهندسان پیشکسوت فارغ‌التحصیل سال 1348 و 1349، مهندسان برجسته و استادان بازنشسته دانشکده فنی عصر چهارشنبه 30 بهمن برگزار شد

مراسم سالگرد کانون برگزار شد

پایگاه اطلاع رسانی کانون فنی:

مراسم گرامیداشت سالگرد تاسیس کانون، تجلیل از مهندسان پیشکسوت فارغ‌التحصیل سال 1348 و 1349، مهندسان برجسته و استادان بازنشسته دانشکده فنی عصر چهارشنبه 30 بهمن 98 با حضور اعضای شورای عالی، هیات مدیره، جمع کثیری از اعضا و دوستداران کانون، رییس و برخی از اعضای هیات علمی دانشکده فنی و دانشجویان فنی در تالار شهید چمران دانشکده فنی برگزار ‌شد.

بخش‌های مختلف مراسم امسال متاثر از حادثه تلخ درگذشت برخی از اعضای فنی به ویژه درگذشتگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بود. به همین دلیل و با تصمیم شورای عالی جشن سالانه کانون به مراسم سالگرد تغییر نام یافت.

این مراسم با خوشامدگویی دکتر عباس احمد‌آخوندی، رییس شورای عالی کانون آغاز شد. وی در سخنانی کوتاه با اشاره به تعداد اعضای کانون گفت: «کانون ما تا کنون 14290 عضو دارد که با این حساب بزرگ‌ترین کانون دانش‌آموختگی کشور به حساب می‌آید. کانون با چنین سرمایه‌ای توانسته معتبرترین و موثرترین گفت‌وگوی بین‌نسلی را برقرار کند. ارتباط بین فارغ‌التحصیلان از دوره‌های نخست تا همین سال 98 از جلوه‌های خوب همین گفت‌وگوی بین‌نسلی است.» وی همچنین به نفش کانون در توسعه مهندسی و فعالیت شورای پانزدهم در این زمینه اشاره کرد و از اعضای کانون خواست در تکمیل سند توسعه مهندسی از نگاه کانون که به تازگی منتشر شده است مشارکت کنند.

سخنرانی دکتر ناصر سلطانی، رییس دانشکده فنی، بخش بعدی مراسم بود. دکتر سلطانی در سخنان خود با اشاره به پیوستن دانشکده محیط زیست به پردیس دانشکده‌های فنی گفت: «تعداد دانشکده‌های پردیس فنی به 12 عدد رسید و تعداد دانشجویان آن 10 هزار و 350 نفر است. الان 3 دانشکده پردیس در این ساختمان فعال هستند که محیط آموزشی این سه دانشکده نیز کافی نیست و به زودی قرار است یکی از دانشکده‌ها از این ساختمان جدا شود.» وی همچنین به پذیرش دانشجوی بین‌المللی در دانشکده‌های شیمی و مکانیک در ترم اخیر اشاره کرد.

امسال فنی به خاطر از دست دادن برخی از فرزندان خود داغدار بود. مهندس روزبه صالح‌آبادی، دبیرکانون، در این بخش با یادآوری همبستگی خانواده فنی در شرایط مختلف گفت: «خانواده فنی در شادی‌ها در کنار هم بوده و حلاوت آن را در خانه پدری خویش، دانشکده فنی جشن گرفته است. در تلخکامی‌ها هم در کنار هم، یاد عزیزان از دست رفته خود را گرامی می‌دارد. در سالی که روزهای واپسین آن را سپری می‌کنیم جمعی از دانش‌آموختگان مهد مهندسی کشور از میان ما رفته‌اند. از بزرگانی چون پروفسور فضل‌الله رضا، مهندس کرامت‌اله علیپور، دکتر عبدالله حسین و دکتر شمس‌الدین وهابی تا جوانان فرهیخته عضو این خاندان پرافتخار بی‌شک فقدان این عزیزان نه فقط ما را به عنوان هم‌دانشکده‌ای بلکه جامعه ایران و جهان را متاثر و متالم کرده است. از این رو سنت جشن هر ساله کانون را امسال مراسم سالگرد نام نهاده‌ایم و جمع خانواده فنی را بهترین محمل برای تشریک تلخکامی‌ها دانسته و چون همیشه دلبسته و چشم به راه فردای روشن.»

در ادامه از اعضای شورای عالی و هیات مدیره دوره قبل با حضور دکتر آخوندی و دکتر پرویز جبه‌دار مارالانی، رییس دوره گذشته شورای عالی کانون تقدیر شد. در این بخش مهندس علیقلی فرداد، مهندس نادر نادری، مهندس شهزاد علیزاده، مهندس فاطمه توانایی و مهندس محمدرضا قزل‌عاشقی لوح خود را دریافت کردند.

در ادامه از استادان دانشکده فنی که امسال به افتخار بازنشستگی نائل آمده‌اند، با حضور دکتر سلطانی و دکتر محمود کمره‌ای، نایب‌رییس شورای عالی کانون تجلیل شد. استادانی که امسال بازنشسته شدند و در مراسم حضور داشتند عبارت بودند از: دکتر شهرام وهدانی، دکتر اورنگ فرزانه، دکتر محمود ترابی انگجی، دکتر علی ترابیان و دکتر سیدمحمدتقی نبوی رضوی و استادانی که امسال درگذشته‌اند دکتر شمس‌الدین وهابی و دکتر سیدعبدالله حسینی.

بخش دیگر برنامه به معرفی مهندسان برجسته اختصاص داشت. امسال کانون دو نفر از مهندسانی که نقش بزرگی در پیشرفت مهندسی کشور برعهده داشتند، به عنوان مهندس برجسته معرفی شدند. دکتر محمد کمره‌ای، نایب رییس شورای عالی و عضو کمیته انتخاب مهندس برجسته در ابتدا توضیحاتی درباره روند انتخاب مهندس برجسته ارایه داد.

در این بخش از مهندس منوچهر احتشامی (راه و ساختمان 37)، مدیرعامل شرکت "مهندسین مشاور اتحادراه" و دکتر محمدعلی عامری (برق 52)، مدیرعامل شرکت مهباد میلان تقدیر شد. معرفی مهندس احتشامی را مهندس عطادریان بر عهده داشت و مهندس مسعود عندلیب دکتر عامری را معرفی کرد.

متاسفانه به دلیل حضور در خارج از کشور مهندس احتشامی در کشور حضور نداشته و لوح تقدیر ایشان به یکی از اقوام‌شان تقدیم شد و لوح تقدیر دکتر عامری توسط مهندس حبیب‌اله بیطرف، نایب رییس شورای عالی و مهندس صالح‌آبادی، دبیر کانون به وی اهدا شد.

مهندس احتشامی در طول دوره کاری خود سمت‌های متعددی را در حوزه خدمات مهندسی و نظارت و مدیریت، در طرح‌های عمران شهری و راهسازی بر عهده داشته است که برای نمونه می‌توان به مدیرکلی آسفالت، مدیرعاملی آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک وزارت راه و ترابری و معاونت فنی و ترافیک شهرداری تهران اشاره کرد. وی در سال 1360 پس از بازنشستگی از شهرداری تهران، شرکت "مهندسین مشاور اتحادراه" را با کمک تعدادی از همکاران قدیمی خود، تاسیس کرد و تاکنون در این شرکت مشغول به کار است.

بخشی از فعالیت‌های حرفه‌ای دکتر عامری عبارتند از: اجرای پروژه بندر شهید رجایی با همکاری گروهی از مهندسان فنی سازمان بنادر و کشتی‌رانی، اشتغال در مهندسین مشاور توسعه راه‌آهن (مترا) به عنوان اولین مهندس ایرانی، مهندس ناظر ساخت کشتی در ژاپن، تاسیس و راه‌اندازی کارخانجات خزر ریس، تاسیس و راه‌اندازی کارخانجات مهابادریس، تاسیس و راه‌اندازی کارخانه سیمان اردستان و تاسیس و راه‌اندازی کارخانه الگانت مازندران. وی همچنین کارخانجات مهباد میلان را که بزرگ‌ترین واحد نساجی خاورمیانه است، در دست اجرا دارد.

تقدیر از پیشکسوتان کانون، مهندسانی که 50 سال قبل از دانشکده فنی فارغ‌التحصیل شده‌اند، هر سال يكي از اصلی‌ترین بخش‌های مراسم سالگرد تاسیس کانون است. امسال از مهندسان فارغ‌التحصیل سال 48 و 49 در دو گروه مهندسان راه و ساختمان و بقیه گروه‌ها تقدیر شد.

مهندس کمره‌ای در این بخش از برنامه گزارشی از روند ارتباط با مهندسان پیشکسوت و تعداد فارغ‌التحصیلان این دو سال ارایه داد. تقدیر از پیشکسوتان با حضور دکتر کمره‌ای، دکتر شکرچی‌زاده، نایب‌رییس هیات مدیره کانون، مهندس پوپویان (الکترومکانیک 34) و مهندس فرهمند، فارغ‌التحصیل سال 1336 کانون، پیشکسوت پیشکسوتان و انجام شد.

مهندس سپهر پارسا، رییس کمیته تجلیل به عنوان آخرین سخنران، توضیحاتی از فعالیت‌های انجام شده برای برگزاری این مراسم ارایه داد. وی همچنین با معرفی حامیان مالی جشن از آنان تشکر و قدردانی کرد. همچنین فیلم کوتاهی از پشت صحنه فعالیت‌های کمیته تجلیل و معرفی آنان پخش شد. سپس با استراحتی کوتاه و پذیرایی از حاضران، بخش آخر برنامه اجرا شد.

در این بخش احسان خواجه‌امیری به اجرای برنامه موسیقی پرداخت. این بخش نیز با استقبال فراوان حاضران روبرو شد.

امسال نیز همچون چند سال اخیر، مراسم جشن به شکل زنده از وب‌سایت و شبکه اینستاگرام کانون پخش شد.

نمایشگاه عکسی از سال‌های دور تحصیل پیشکسوتان سال 1398 در دانشکده فنی، حاشیه جذاب جشن سالگرد تاسیس کانون بود.

مشروح گزارش این جشن را می‌توانید در خبرنامه آتی کانون مطالعه کنید. برای تهیه فیلم این جشن نیز از سال بعد می‌توانید به دبیرخانه کانون مراجعه کنید.

کانون () کمیته تجلیل ()
نظر جدید
0%