منو دسترسی
1399/01/26 در ساعت 11:00:00

تحلیل AGC از تاثیر طرح CARES بر صنعت احداث (مقاله انگلیسی + ترجمه فارسی)

بیماری فراگیر کووید 19 بخش گسترده ای از دنیا را فراگرفته و بغیر از تعداد معدودی از مشاغل، بیشتر آنها و اقتصاد جهانی را زمین گیر کرده است.

 تحلیل AGC از تاثیر طرح CARES بر صنعت احداث (مقاله انگلیسی + ترجمه فارسی)

این مقاله به پیشنهاد آقای مهندس اسماعیل مسگرپور منتشر شده است.

 

عنوان اصلی مقاله:

The Coronavirus Aid, Relief, and Economic Security (CARES) Act:
An Analysis for the Construction Industry

 

مقدمه ای از مترجم مقاله (آرش امام بخش):

 

بیماری فراگیر کووید 19 ورای مرزهای جغرافیایی، بخش گسترده ای از دنیا را فراگرفته و بغیر از تعداد معدودی از مشاغل مرتبط با حوزه سلامتی، بیشتر مشاغل و متعاقبا اقتصاد جهانی را زمین گیر کرده است. در این شرایط، حکومتها، همانطور که موظفند با حمایتهای گسترده و پذیرش هزینه های سنگین، به تقویت و نگهداری سیستم های بهداشتی و درمانی بپردازند، باید با تدوین درست سیاستهای حامیانه اقتصادی، از فروپاشی اقتصادی که میتواند بعد از این شیوع فراگیر پیش آید، جلوگیری نمایند.


آمریکا، که بخش بزرگی از اقتصاد خود را مدیون عملکرد بخش خصوصی است، با اینکه کمی دیرتر از دیگر کشورهای بزرگ با این بیماری روبرو شد، اما در تدوین سیاستهای حامیانه اقتصادی درنگ نکرد، به نحویکه طرح موسوم به CARES  با بودجه ای بالغ بر 2200 میلیارد دلار، بزرگترین بسته حمایتی تاریخ آمریکا تا این زمان است.


برای اینکه درك بهتری از این بودجه داشته باشیم، کافی است درنظر بگیریم طبق آمار بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی کل دنیا در سال 2018 بالغ بر 85800 میلیارد دلار و تولید ناخالص داخلی آمریکا در همان سال 20494 میلیارد دلار بود. این بدین معنی است که بودجه اختصاص یافته به این بسته حمایتی، 2.5 % تولید ناخالص داخلی جهان و 10.7% تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال 2018 است.


بعنوان مثالی دیگر، اگر این نسبتها را برای اقتصادی با اندازه های اقتصاد ایران مشابه سازی کنیم، باتوجه به تولید ناخالص داخلی 454 میلیارد دلاری ایران در همان سال، بسته حمایتی مربوطه می بایست ارزشی بیش از 49 میلیارد دلار داشته باشد.
جنبه های اصلی این بسته حمایتی در حوزه مالیات (که تامین اجتماعی را نیز در دارد) شامل بازگرداندن بخشی از مالیاتهای پرداختی، ایجاد معافیت مالیاتی، تعویق پرداخت مالیات، تعمیم زیانهای عملکردی ناشی از این بحران به سودهای سالیان گذشته و تسهیل ثبت برخی از هزینه ها بعنوان هزینه های قابل قبول در سیستم مالیات است.


در حوزه وام نیز می توان به تامین اعتبارات لازم برای اعطای وامهای بلاعوض، وامهای بدون کارمزد با سود کم (کمتر از 4 %)، تضمین صددرصدی شرکتهای کوچک (تا 500 نفرشاغل) توسط دولت برای دریافت وام و مواردی از این دست اشاره کرد.
تخصیص اعتبار به دستگاههای اجرایی و کارفرمایی برای ادامه فعالیتهای عملیاتی و ایجاد امکان برای تعریف فعالیتهای جدید با رفع بحران کنونی نیز از جنبه های دیگر این مصوبه است.


با تمام اینها، انجمن مذکور از عدم توجه این مصوبه به نیاز مبرم صندوقهای بیمه سلامت به حمایتهای دولت اظهار شگفتی نموده است. هرچند کلیه هزینه های تشخیصی و درمانی مرتبط با این بیماری فراگیر توسط دولت تامین میشود، با اینحال صندوقهای مذکور کماکان نسبت به ارایه خدمات مشخصی متعهد می باشند درحالیکه بحران فعلی شرایط مالی آنها را تحت تاثیر قرار داده است.

انتشا ر گزارشی تحلیلی برروی این طرح توسط انجمن پیمانکاران آمریکایی، می تواند ایده هایی اولیه برای یافتن راهکارهایی مناسب در حمایت از فعالان اقتصادی کشورمان را ایجاد نماید. امیدوارم با بهره برداری از محتویات این تحلیل و تحلیلهای مشابه در کشورهای دیگر و بومی سازی آن، بتوان آرزوی احیای شرکتهای ایرانی فعال در صنعت احداث را، که پیش از این بحران نیز عمدتا زمین گیر بودند، کماکان زنده نگاه داشت.

 

 

دانلود pdf اصل مقاله به زبان انگلیسی

 

دانلود pdf ترجمه فارسی مقاله

 

مقاله ()
نظر جدید
0%