منو دسترسی
1399/05/05 در ساعت 16:45:00

دکتر رامز وقار، استاد برجسته دانشکده فنی، درگذشت

دکتر رامز وقار (شیمی 32)، استاد برجسته دانشکده فنی، چهره ماندگار، نخستین استاد کشور در رشته متالورژی و پدر متالورژی ایران درگذشت.

دکتر رامز وقار، استاد برجسته دانشکده فنی، درگذشت

پایگاه اطلاع رسانی کانون فنی:

دکتر رامز وقار (شیمی 32)، استاد برجسته دانشکده فنی، چهره ماندگار، نخستین استاد کشور در رشته متالورژی و پدر متالورژی ایران درگذشت.

دکتر وقار سال 1310 در تفلیس به دنیا آمد و سال 1328 وارد دانشکده فنی شد. وی پس از فراغت از تحصیل در رشته مهندسی شیمی با اخذ بورس شاگرد اولی برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه پلی‌تکنیک بروکسل بلژیک شد و تحصیلات خود را در زمینه مهندسی متالورژی تا مقطع دکتر ادامه داد.

وی سال 1340 به ایران بازگشت و به عنوان نخستین استاد کشور با تحصیلات متالورژی تدریس در دانشکده فنی را با سمت دانشیاری آغاز کرد. سال 47 گروه مهندسی متالورژی در دانشکده فنی تاسیس شد که دکتر وقار از بانیان این اتفاق بود و برای مدتی مدیریت گروه متالورژی را بر عهده گرفت. ایشان سال 1354 با خواست خود بازنشست شد.

دکتر وقار از اعضای قدیمی و پیشکسوت کانون فنی بوده و در سال 1385 از سوی این کانون به عنوان مهندس برجسته معرفی شد.

برخی از تالیفات دکتر وقار عبارتند از: تهیه مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی، فناوری میکروبی در متالورژی، آماده‏سازی بار کوره‏های تولید آهن و فولاد ، متالورژی مس ، هیدرومتالورژی، بیوتكنولوژی (كاربرد میكروارگانیسم‌ها در صنعت متالورژی) و بیش از 35 مقاله علمی. کتاب‌های وی بارها به عنوان کتاب سال برگزیده شده بود.

دکتر وقار به دلیل فعالیت علمی در زمینه متالورژی، پدر متالورژی ایران لقب گرفته بود.

دکتر وقار علاوه بر تدریس در عرصه صنعت نیز فعالیت چشمگیری داشت. از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد.

کارمند شرکت کل معادن و ذوب فلزات در معادن انارک، اشتغال در معادن نخلک وابسته به شرکت کل معادن و فلزات، رییس اداره کل ساختمان دانشگاه تهران، مشاور عالی شرکت ملی ذوب آهن ایران، عضو هیات مدیره گروه صنایع فلزی سازمان گسترش، مدیرعامل ماشین سازی اراک و سپس آلومینیوم سازی اراک، مشاور مرکز تحقیقات شرکت ملی صنایع مس ایران.

کانون مهندسین فارغ‌التحصیل دانشکده فنی دانشگاه تهران، این ضایعه را به خانواده بزرگ فنی و همچنین خانواده و دوستان ایشان تسلیت گفته و برای ایشان شادی روح آرزومند است.

کانون () دانشکده فنی () خانواده فنی ()
دکتر علی آذریان چهار شنبه 8 مرداد - 06:59:00
0
من همکار دکتر وقار در دانشکدۀ فنی در سالهای 1353-1354 بودم و از نزدیک شاهد خدمات این مرد بزرگ به دانشکده و دانشجویان بودم خداوند متعال روح او را شاد نگهدارد علی آذریان استادیار دانشکدۀ فنی از 1353 تا 1360
پاسخ
میر کاظم موسوی پنج شنبه 9 مرداد - 06:40:00
0
خداوند بیامرزد و روحش شاد استادم بود تسلیت عرض میکنم
پاسخ
فروهر محسن زاده سه شنبه 14 مرداد - 13:22:00
0
استاد برجسته بودند هم در تدریس هم در اخلاق روحشان شاد فرزند ایشان هم دانش اموخته فنی هستند
پاسخ
مهران شاه حسینی جمعه 17 مرداد - 07:02:00
0
یادشون گرامی! دکتر وقار یکی از بهترینهای متالورژی دانشکده فنی بودند و همیشه سر کلاسشون سر و پا گوش بودیم که مطلبی را از دست ندهیم. سر کلاس همیشه راه می رفتند و بسیار مسلط بودند. امتحانهای سختی هم می گرفتند. یادشون هیچگاه فراموش نمی شود. ورودی بهمن ۶۲
پاسخ
امیر حسین سلطان/ متالورژی ورودی سال 1363 سه شنبه 21 مرداد - 12:05:00
0
از خبر درگذشت استاد مبرز جناب آقای دکتر وقار بسیار متاثر شدم. گذراندن چند واحد درسی دوره دانشکده در دهه 60 نزد این استاد فرهیخته افتخاری بود که نصیب من و همدوره ای مان شد و هنوز هم خاطرات فراموش ناشدنی از سال تحصیلی 67 - 1366 و شرایط ویژه جنگی آن روزها از خاطره نرفته است. «وقار» نام واقعا درخور و شایسته ای برای ایشان چه از لحاظ شخصیتی و چه از لحاظ دانش مهندسی و اطلاعات علمی بود. باوقار زیستند و باوقار به نسل جوان این مملکت آموختند و الحق فقدان چنین استادی باورش سخت است. روحشان شاد و نام و یادشان همیشه جاودانه باد - امیر حسین سلطان/ متالورژی ورودی سال 1363
پاسخ
نظر جدید
0%