منو دسترسی
1399/07/01 در ساعت 17:45:00

دکتر سيدامير بدخشان، از روسای اسبق دانشکده فنی درگذشت

دکتر سید امیر بدخشان، رییس دانشکده فنی در سال های 48 تا 50 و عضو آکادمی علوم نیویورک و کانادا در سن 93 سالگی درگذشت.

دکتر سيدامير بدخشان، از روسای اسبق دانشکده فنی درگذشت

پایگاه اطلاع رسانی کانون فنی:

دکتر سید امیر بدخشان، رییس دانشکده فنی در فاصله سال های 48 تا 50 در سن 93 سالگی درگذشت.

وی عضو آکادمی علوم نیویورک و کانادا، بازنشسته صنعت نفت و دانشگاه کلگری کانادا در طول بیش از 35 سال تدریس، بیش از 10هزار دانشجو از چهار قاره داشت.

دکتر سیدامیر بدخشان سال ۱۳۰۵ در محلات به دنیا آمد. درآستانه 18 سالگی از طریق آزمون، وارد دانشکده نفت آبادان شد و در جمع دانشجویانی که هر سال به خارج از کشور اعزام می‌شدند به دانشگاه بیرمنگام انگلیس رفت و تحصیلاتش را تا دریافت مدرک دکتری مهندسی شیمی ادامه داد.

وی علاوه بر ریاست دانشکده فنی، طي چندين دهه خدمت در سمت هاي مختلفي از جمله عضو هيات مديره شركت ملي نفت، ریيس آزمايشگاه مهندسي نفت و ریيس پژوهشگاه صنعت نفت فعاليت داشته و سال ها در دانشگاه هاي داخل و خارج از كشور در رشته مهندسي نفت به تدريس اشتغال داشت.

در بازگشت به ایران، به مرور مدارج دیگر را طی کرد و پس از مدتی، ریاست پژوهشگاه صنعت نفت که در آن زمان با عنوان مرکز پژوهش‌های نفت تشکیل شده بود، به وی سپرده شد و در همان زمان هم، آزمایشگاه تحقیقاتی یاد شده، به پژوهشگاه پیوست.

در سال 1338 به اتفاق مدیران ارشد شرکت ملی نفت، آقایان دکتر مینا و مهندس نفیسی هسته اولیه انجمن نفت را ایجاد کردند.

 

تاسیس آزمایشگاه مهندسی نفت در ری، تولید و صادرات مواد گل و سیمان حفاری، نقش مؤثر وی در اصلاح فرمول قیمت‌گذاری نفت در اوپک، تحولاتی که در کسوت ریاست دانشکده فنی دانشگاه تهران ایجاد کرد، دگرگونی‌های ارزشمندی که به همت و ابتکار او در مرکز پژوهش شرکت ملی نفت پدید آمد، ازجمله فعالیت‌های چشمگیر این شخصیت فهیم و فرهیخته است.

دکتر بدخشان مدتی نیز در سازمان كشورهاي صادركننده نفت (اوپك) فعالیت داشت.

آخرین سمت وی در دانشگاه کالگری، معاون تحقیقاتی مجموعه مهندسی دانشگاه کالگری و استاد دانشکده مهندسی نفت و شیمی بود. او علاوه بر دانشگاه نفت، در دانشگاه صنعتی شریف نیز به تدریس پرداخت.

وی در طول عمر خود حدود ۷۰ استاد مشاور و همکار مشاور با مدرک دکتری و فوق لیسانس از کشورهای کانادا، ایران و آمریکای لاتین به جامعه تحویل داد.

کانون () دانشکده فنی ()
نظر جدید
0%